Neem dagelijks een hoog kwaliteit gehydrolyseerd collageen type 1: voor een volle gladde huid, minder rimpels en meer glow op lange termijn.

Geen dag zonder: de voordelen van collageen inname op lange termijn

 

Onze huid staat dagelijks onder enorme invloeden van stress, zonlicht en pollutie tot te weinig slaap, snelle of geen of geen aanpaste verzorging, ongezonde voeding en medicatie. Gecombineerd met het proces van intrinsieke veroudering zien we al gauw dat onze huid grauw wordt, veel meer dehydratatie, lijntjes en diepere rimpels. Elastine en collageen in de dermis laten los en de huid (gelaat én lichaam) verslapt.

Naast een gezonde levensstijl met oa gezonde darm voeding, meer water, no alcohol, sport, veel relaxatie, én huidverzorging op jouw maat, kan collageen bijnemen op lange termijn je huid redden. Hoe werkt collageen inname, welke types zijn beter voor je huid, hoeveel  collageen neem je dan en waarom is dit jouw huidverjongings- lifesaver

 

Collageen innemen: waarom en waarop let je best ?

Collageen is een onmisbaar eiwit, en houdt onze huid stevig, soepel, vol en glad. De fibroblasten, de fabrikage units van de dermis, zorgen voor aanmaak van collageen, elastine en hyaluronzuur. Door de intrinsieke (natuurlijke) veroudering vanaf het 21ste jaar vermindert de productie van collageen-elastine én de kwaliteit van het weinige dat de fibroblasten nog produceren, wordt met de leeftijd ook minder. Voeg daarbij de ‘lifestyle’ invloeden als UV (dé killer van collageen en elastine), en dan blijft er na de menopauze maximaal gemiddeld een 10% over van onze natuurlijke voorraad.

Collageen, samen met hyaluronzuur, is zowat het populairste ingrediënt in skincare-land, en collageen inname, nu duidelijk een megatrend, is hot. We worden overspoeld met collageen poeders, drankjes en capsules in shakes, powerbars, thee of fruitsap, bij de gym, apotheek schoonheidsspecialist en online.

Wie resultaat wil bereiken, let best op een aantal kenmerken. Niet elk type collageen is geschikt, de opneembaarheid door het spijsverteringsstelsel is belangrijk en de kwaliteit van de samenstelling bepaalt mee jouw resultaat. Voeg daarbij dat wie op lange termijn collageen neemt, ook best let op de ‘gezonde’ eigenschappen van de ingrediënten. Goedkoop kwalitatief collageen bestaat niet.

 

Aandachtpunten bij de aankoop van collageen:

Verschillende types collageen:

Collagen Type I komt het beste overeen met het collageen in onze huid, nagels en haren (incl bloedvaten, bindweefsel, pezen) en is de prioriteit.

Collageen type 2 bevindt zich in gewrichten, tussenwervelschijven, ribben, neus, strottenhoofd en luchtpijp.

Collageen type 3 zorgt voor structuur van onze spieren, organen en aderen.

Er zijn nog meer types collageen, belangrijk om te weten is; als je collageen inneemt voor de huid, kies dan type 1.

Dierlijk collageen:

Het soort van collageen dat opneembaar is door onze huid, is afkomstig van koeien, varkens of vissen. Collageen komt ook voor in planten, maar deze soort verschilt te veel van het menselijk collageen om doel te bereiken.

Studies bewijzend dat bovine collageen (rund) het beste overeenkomt met ons menselijke DNA. Niet geschikt dus voor vegetariërs of vegans.

Voorwaarde: gehydrolyseerd collageen

Collageen type 1 wordt gehydrolyseerd: dwz er worden fragmenten van collageen gemaakt, waarbij enzymen worden ingezet zodat collageen peptiden ontstaan, voor betere opneembaarheid. Deze kleine fragmenten worden snel opgenomen in de spijsvertering. Hoe sneller, hoe beter.

Productie: transparantie en studie op effectiviteit

De meeste leveranciers zetten duidelijk het land van productie op de verpakking. Het maakt op zich niets uit waar je collageen vandaan komt, je kan best vooral letten op: wat is de basis (type), zijn er studies op de zuiverheidsgraad van het product, zijn er klinische studies op effectiviteit, welke ingrediënten werd toegevoegd, hoe wordt het product aangeleverd (poeder, caps) etc.

Samenstelling van de formule

Sommige collageen producten bevatten opvallend veel verschillende types en verschillende kwaliteiten collageen en worden vaak gemengd met vulstoffen. Als vulstof wordt vaak gebruik gemaakt van lactose, sacharose of zetmeel.

Hoe puurder de samenstelling, hoe minder synthetische toevoegingen die ervoor zorgen dat je lichaam harder moet werken om te ontgiften en de kans op oa een aangetaste darmwand vergroot.

Collageen wordt steeds aangeboden in een mix met andere ingrediënten die idealiter transport naar de cel en opneembaarheid verhogen én bijkomende versterkende eigenschappen toevoegen.

Bijvoorbeeld vitamine c: deze helpt bij het omzetten van aminozuren en bij de productie van collageen in de dermis; het is ook een krachtige antioxidant die cellen ontdoet van vrije radicalen en de conditie van de huid verbetert.

Ook belangrijk: hyaluronzuur, een molecuul dat van nature in onze huid aanwezig is en het effect heeft dat het voller wordt, waardoor het dichtheid en stevigheid krijgt, en hierdoor de huid hydrateert (betere vochtaantrekking en vasthouding).

Andere: essentiële aminozuren als calcium, magnesium en zink, evenals UV-beschermende pigmenten - carotenoïden, chlorofyl en xanthofylen zijn allemaal welgekomen.

Collageen poeder of collageen drank ?

Een dagelijkse dosis van 5 g wordt aanbevolen. In ‘droog’ gewicht zouden dat 14 tabletten per dag zijn, oftewel 14 tabletten in poedervorm. Deze voeg je toe aan water (niet mengen met melk, smoothie etc want collageen opname is meest effectief nuchter!)

Voordeel van drankjes: afgemeten dagelijkse dosis in 1 volume gecomprimeerd met de juiste mix van ingrediënten. Meestal kan je die zo innemen, of meng met een bodempje water.

Wat kost collageen ?

De kwaliteit, het type, de hydrolysatie, de juiste mix: alles heeft een prijs. Wees zeer kritisch tov collageen producten die ‘goedkoop’ zijn want daar boet je vaak in op kwaliteit, ingrediënt, opneembaarheid ea.

 

Lange termijn advies: verzorg je huid van binnenuit

Wil jij typische huidveroudering zoals rimpels, huidverslapping en verlies van volume en glans sterk afremmen ? Start dan met ondersteunende collageen inname vanaf je 30ste levensjaar, verhoog de kuur vanaf 40 en neem dagelijks vanaf 50.

 

HOW TO 30-40-50 (*):

Vanaf de 30:

2 kuren per jaar: 2 maanden lang elke dag collageen. Eventueel nadien onderhouden met 1 of 2 dagen per week.

Vanaf de 40:

2 kuren per jaar: 2-3 maanden lang elke dag collageen. Eventueel nadien onderhouden met 2 of 3 dagen per week.

Vanaf de 50:

Elke dag collageen, eventueel na 1 jaar overgaan tot 3 keer per week.

(*) dit is een algemeen advies. Vraag altijd raad aan je huid – en beautyprofessional, want door medicatie, genetica, ziekte, na zwangerschap ed kan de inname van collageen afh van leeftijd anders verlopen.

 

Conclusie:

Kies voor kwalitatief collageen en bouw je cellen op van binnenuit. Het is een lange termijn strategie die het verschil zal maken in jouw verouderingsproces.

 

Ikonik Skin Agency is verdeler van premium collageen van Collagen Lift Paris: bewezen resultaten, hoogste kwaliteit en opneembaarheid. Bekijk de brandpage HIER.

Reactie plaatsen

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.